Blog

Yaratıcı Takımlar Oluşturmada Duygusal Zekanın Rolü

Yaratıcı Takımlar Oluşturmada Duygusal Zekanın Rolü
Paylaş

2017-12-13 01:06:46

Duygular insanları, insanlar da performansı harekete geçirir. “Duygusal Zeka” yetkinliklerini etkili şekilde kullanılabilen liderler yaratıcı düşünerek yenilikçi olan ekiplerin performansını arttırmak konusunda en kritik görevi gerçekleştirirler.

Ekip içerisindeki farklı yetenekleri ve yetkinlikleri doğru zamanda ve doğru şekilde yönetebilme becerisine sahip liderler “üstün performans” gösterenlerdir. Bir yönetici, ekibin yaratıcılığını en iyi duruma getirebilmek için kendi performansını ortaya koyup ilham vererek pek çok adım atabilir. 

Yaratıcılığı geliştiren ya da buna gölge vuran etkenleri tanımak, hareket adımlarını belirlememize yardımcı olur. Harvard Üniversitesi Business School’dan konunun uzmanı Profesör Teresa Amabile’in yaratıcılığı desteklemek ile ilgili liderlere verdiği önerilere bir göz atmaya ne dersiniz?

“Kendine liderlik etmek” yetkinliği:

Prof. Amabile’e göre yöneticilerin yola çıkarken en fazla dikkat etmeleri gereken nokta “bir proje için net hedefler belirlemek, nereye doğru gittiklerine ve büyük resmin neden önemli olduğuna dair çalışanları bilgilendirmek”. Aynı zamanda yöneticilerin, çalışanlarına “kendilerine liderlik etme” yetkinliği kazandırmaları gerekiyor. 

Global 3M şirketinde ve Google’da çalışanların ilgilerini çeken konularda çalışmalarını teşvik için zamanlarının %15’i - %20’sini kullanabilecekleri bir politika izleniyor. Bu aynı zamanda çalışanların başta kendilerine “liderlik” edebilecekleri bir fırsat, onlara iş ve fikirler üzerinde gerçek anlamda kontrol sahibi olduklarını hissettirir. En yaratıcı fikirlerin bazıları, özyönetime sahip insanların olduğu yerde ortaya çıkar, yeter ki neyi başarmaya çalıştıklarına dair net bir anlayışa sahip olsunlar.

Kaynaklar:

İnsanlar işlerini yapabilmek için yeterli kaynaklara ihtiyaç duyarlar. Birçok yönetici, insanların kaynaklardan biraz mahrum kalırlarsa daha yaratıcı olacakları yanılgısına düşer. Böyle durumlarda insanların kaynak bulabilmek için yaratıcılıklarını kullandığını, ancak gerçek sorunların çözümünde aslında yaratıcı olamadıkları ortaya kondu. İnsanların işlerini yapmak için gerekli “bilgi, finansman ve malzemelere” sahip olmasını sağlamak önemlidir. Bu kaynaklar göz ardı edilemez.

Zaman: 

Zaman, incelediğimiz en ilgi çekici faktörlerden biri. İnsanların yaratıcı işler yapmak için yeterli zamana sahip olması gerektiği gayet açık. Birçok yöneticinin çok kısa sürelerde insanları zorlayarak, yaratıcılığı teşvik edebileceğine inandığını gördük. Bu doğru değil. Esasen insanlar sorunu derinlemesine keşfetmek, çözüm için yeterli bilgiyi toplamak, kendi davranışları üzerine düşünmek ve farklı bakış açıları taşıyan insanlar ile konuşmak için biraz zamana sahip olduklarında daha yaratıcıdırlar. 

Peki yaratıcı bir ekip ruhu oluşturmak için sadece bunlar yeterli mi?

Cesur bir merak, yaratıcı özgüven ve kaybetme korkusundan bağımsız, risk alabilen ekip üyelerine sahip olmak performans artışı ve rekabette üstünlük için şirketlerin ulaşmak istedikleri bir hedeftir.  Bu özelliklerdeki bir ekibe liderlik edebilen, olası hatalar için sorumluluk almaya hazır, statü endişesi taşımayan bir ekip lideri performansın kalıcı olmasını garantileyecektir.

“Beni o hataya götüren tutum ve davranışlar nelerdi?” sorusunu kendine sorabilen liderler aslında “Duygusal Zeka” yetkinliklerini en üst seviyede kullanmaya kendilerini adamışlardır. 

Böylece ekip üyeleri birbirini daha iyi tanıyabilir. Üyeler karşısındaki kişinin en önemli özelliğinin ne olduğunu, zayıflıklarını, iniş çıkışlarını fark edip onlara ilgi gösterebilir. 

Bunlar neden önemli?

Çünkü etkili bir lider geleceği biçimlendirmek için diğer insanlara fikir ve düşüncelerini sormanın, bir sorunu çözmenin önce iyi sorular sormaktan geçtiğinin farkındadır. 

Sorular düşünce sistemimizin bir parçasıdır. Düşünmek aslında içsel bir soru-cevap sürecidir. Soruların gücüyle düşünmek ise kendimize ve başkalarına becerikli ve akıllıca sorular sorarak düşünce, eylem ve sonuçları dönüştürmek için geliştirilmiş bir araçtır. Yaratıcılık sorgulamak, hazırda var olmayan, ilk bakışta dikkati çekmeyeni bulmaktır.

Yaratıcılık aslında elimizdeki zaman ve kaynaklar ile en iyi sonucu üretebilmek için çıktığımız bir nevi keşif yolculuğudur.  
Hayatın Ritmi olarak liderlerin kendi Duygusal Zeka yetkinlikleri ile yeteneklerini derinlemesine tanıma ve üzerinde çalışma fırsatı buldukları pek çok eğitim gerçekleştiriyoruz.

Dünyanın ilk ve en büyük Duygusal Zeka organizasyonu Six Seconds’ın Türkiye partneri olarak, kişilerin “Duygusal Zeka” yetkinliklerini ve Beyin Yeteneklerini bilimsel geçerliliği olan envanterler ile ölçümleyerek olumlu değişimi yaratmalarına Eğitim ve Koçluk hizmetlerimiz ile destek oluyoruz.

Duygusal Zekayı keşfetmek ve hem kendinizin hem de çevrenizdekilerin farkındalığını arttırma konusunda bir adım atmak, organizasyonundaki iklimi geliştirmek, ekip çalışmasını güçlendirmek ve yaratıcılığı açığa çıkarmak isterseniz, Six Seconds EQ Sertifikasyon Programımıza davetlisiniz. 

Bu yıl 3-4-5-6 Ekim tarihlerinde ikinci kez Türkçe olarak gerçekleşecek eğitimimiz hakkında daha fazla bilgi almak için Six Seconds Sertifikasyon Eğitimi sayfasını ziyaret edebilir, info@hayatinritmi.com.tr adresi üzerinden bizimle iletişime geçebilirsiniz. 







Önerilen Ziyaretler
En Çok Okunan Blog Yazıları
Diğer Blog Yazıları